כניסה להורים 

חשיבותם של ספרים
פרידה והסתגלות
גמילה מטיטולים

חשיבותם של ספרים

לפסיכולוגים ואנשי חינוך אין ספק כי להקראת ספרים יש חשיבות ניכרת בהתפתחות הילד. "מחקרים שהוצגו בנושא ספרות לגיל הרך, הוכיחו שלספרים יש השפעה קריטית על התפתחותם המילולית, השכלית והרגשית של ילדים", אומרת ד"ר עדנה כצנלסון, פסיכולוגית קלינית ומחברת הספר "דיאלוג עם ילדים".
לדבריה, הקראת ספרים יכולה וצריכה להתחיל כבר בגיל כמה ימים. כדוגמה היא נותנת את ספרי העגלה שמקופלים בצורת אקורדיון ושאותם נהוג לפרוש מול פני התינוק במיטה או בלול. "אלה ספרים שהתינוק מתבונן בהם ממרחק וממקד בהם את מבטו", היא מסבירה. "חשוב שהתמונות בספרים הללו יהיו ברורות וגדולות ועם ניגודי צבעים, כיוון שהן ממקדות את מבטו של התינוק. רצוי להעדיף ספרים עם צורות המזכירות פנים אנושיות.
בהמשך התמונות יכולות להציג אובייקטים מוכרים מעולמו של התינוק וההורה יכול לקרוא להם בשם. עד גיל חצי שנה מומלץ שבספר תהיה תמונה של חפץ ובהמשך סיטואציה שיש בה פעולה כמו אכילה או זחילה. המבוגר יכול לתאר את התמונה והפעולה המוצגת בקול. ספרים המומלצים במיוחד לתינוקות הם אלה המשלבים גירוי חזותי ויכולת לתגובה והפעלה, כמו לחיצה על כפתור או נגיעה. ספרים אלה מספקים את כל החושים ומשלבים תנועה עם חוויה חושית".
פרופ' בועז פורטר, מרכז תחום הילדים ב"מכבי שירותי בריאות", המוביל תוכנית לעידוד קריאה בשם "קריאה לקריאה", אומר כי היצע הספרים המותאם כיום לתינוקות גדול מאוד. "בכל חנות אפשר למצוא ספרים מתאימים. העיקרון הוא קריאה בקול רם מגיל רך, גם מהקלאסיקות שכולם אוהבים וגם מכל ספר חדש שיוצא לאור".

  ספרים המומלצים במיוחד לתינוקות הם אלה המשלבים גירוי חזותי ויכולת לתגובה והפעלה, כמו לחיצה על כפתור או נגיעה
<BR>אילוסטרציה: ASAP photos
ספרים המומלצים במיוחד לתינוקות הם אלה המשלבים גירוי חזותי ויכולת לתגובה והפעלה, כמו לחיצה על כפתור או נגיעה
אילוסטרציה: ASAP photos
לדבריו, החל מגיל חצי שנה אפשר להחזיק ספר קשיח ליד הילד. "אמנם הוא עוד לא ממש קורא, אבל כבר מתחיל להסתכל בתמונות ולהעביר את הספר לפה, שזה מעין טרום קריאה", הוא מסביר.
גם ד"ר יעל דר, מחברת הספר "מדריך מפה לספרי ילדים" בהוצאת "מפה" ומבקרת ספרים בעיתון "הארץ", ממליצה להקריא לילדים ספרים מינקותם ולדבריה: "מרגע שהתינוק יכול לשבת".
לדעת דר כדאי להתחיל בשירה, כיוון שהצד המוזיקלי עשיר במיוחד. "אני ממליצה על קלאסיקות כמו שירים של מרים ילן שטקליס, ביאליק, פניה ברגשטיין", היא אומרת. "הבונוס השני של הקראת ספרים לילדים בגיל צעיר מאוד הוא שילדים לומדים לזהות גם סמלים חזותיים באמצעות האיורים, וילד בן שנה יכול לעשות זאת אם הוא נפתח לכך".

להפוך את הקריאה לטקס

פרופ' פורטר מציע לבחור לתינוקות ספרים עם הרבה תמונות ומעט טקסט. "כשהילד גדל, אפשר כבר ממש להקריא לו סיפור", הוא אומר. "בשלב מסוים הילד כבר דורש בעצמו שיקריאו לו את כל הטקסט מבלי לדלג על אף מילה. עם הזמן הוא צובר אוסף של ספרים, נכנס לתרבות הקריאה ולומד לאהוב אותה".
ההמלצה שלו היא להקריא לילד סיפור בקול רם במשך עשר דקות בכל יום. "חשוב להתמיד בקריאה, ממש כמו בטקס. פשוט להושיב את התינוק על הברכיים ולהקריא לו סיפור".
עדנה שריד, מדריכת קריאה, מסכימה עם המומחים שרצוי להתחיל בקריאה לילד בעודו תינוק, ולא לחכות עד שיגדל ויבין. עם זאת, היא אומרת, יש לזכור כי הוא שואב חלק גדול מההנאה מהסיטואציה שבה הוא יושב בנינוחות עם ההורה, חש במגעו הגופני ובהתמסרות המלאה שלו אליו. "במרוצת הזמן הילד ילמד ליהנות גם מן הסיפור ומן הספר עצמו", היא מציינת. "לכן חשוב שרגעי הקריאה אכן יהיו נינוחים, חמים, וחלילה לא תוך כדי עיסוק בפעילות אחרת, חשובה ככל שתהיה".
מה הזמן המומלץ לקריאה לתינוק?
דר: "זה יכול להיות שלוש דקות או עשר דקות, תלוי במצב הרוח של התינוק. בכל מקרה, כדאי שההורים יקריאו לו דברים שהם אוהבים. כך הקריאה שלהם הופכת לנתינה אמיתית, מכל הלב".
לצד קלאסיקות וספרים מוכרים, דר ממליצה להורים להיות פתוחים גם לכתיבה עכשווית, למשל לספרים של רינת הופר או מיריק שניר, שההורים לא הכירו כל כך בילדותם. "מה שחשוב זה שהמגוון יהיה רחב, אבל על סיפור עלילה ארוך אפשר לוותר עד גיל שנה וחצי".

  "הבונוס השני של הקראת ספרים לילדים בגיל צעיר מאוד הוא שילדים לומדים לזהות גם סמלים חזותיים באמצעות האיורים"
<BR>אילוסטרציה: ASAP photos
"הבונוס השני של הקראת ספרים לילדים בגיל צעיר מאוד הוא שילדים לומדים לזהות גם סמלים חזותיים באמצעות האיורים"
אילוסטרציה: ASAP photos

הקשר בין קריאה להצלחה בחיים

פרופסור בועז פורטר, מרכז תחום הילדים ב"מכבי שירותי בריאות", מוביל בארץ תכנית לעידוד קריאה בשם "קריאה לקריאה". "מדובר בתכנית התערבות לשיפור יכולת הקריאה של ילדים עם תועלת לכל החיים", הוא מסביר. "אנשי חינוך ופסיכולוגים טוענים מזה זמן רב שקריאה בקול רם לילדים על ידי מבוגרים חשובה ביותר לקידום הבנת הנקרא".
לדבריו, מחקרים שנעשו בארצות הברית הראו ש-16 אחוזים מההורים לילדים מתחת לגיל שלוש אינם מקריאים ספרים לילדיהם. "הבעיה מחמירה בקרב ילדים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה", הוא אומר. "בארץ הבעיה של הבנת הנקרא בבית הספר הופכת להיות משמעותית. במבחן בין-לאומי שבדק לאחרונה את הבנת הנקרא בקרב ילדי כיתה ד', הגיעו הילדים מישראל למקום ה- 23 מתוך 35 מדינות שהשתתפו במבחן.
"לפני עשר שנים קבוצה של רופאי ילדים ואנשי חינוך בבוסטון, ארצות-הברית, הגיעה למסקנה שרופאי ילדים יכולים להשפיע מאוד על הורים להקריא ספרים לילדיהם ופיתחו תכנית בשם ROAR (Reach Out And Read). אנחנו תרגמנו אותה ל'קריאה לקריאה'".
התכנית כוללת שלוש התערבויות: הכוונת ההורים לגבי קריאה בקול רם כחלק מהמפגש השוטף שלהם עם רופא הילדים, כולל הדגמה ותצפית לגבי שימוש בספרים על ידם ועל-ידי הילדים; התאמת ספרים לילד על-ידי הרופא בהתאם להתפתחותו התרבותית; והקראת סיפורים לילדים בחדר ההמתנה על-ידי מתנדבים המדגימים להורים את שיטת הקריאה המותאמת לגיל הילד והתפתחותו.
פרופ' פורטר: "ידוע כי על מנת למנוע בעיות קריאה בבית-הספר, יש להתערב הרבה לפני הכניסה לכיתה א', כי אחרי שהילד כבר מזוהה כסובל מ'ליקוי קריאה', הסיכוי שלו לחזור לקבוצת ה'קוראים הטובים' הוא נמוך".
מחקרים שנערכו בעקבות תכניות ROAR בארצות הברית, הראו כי הורים שהשתתפו בתוכנית גילו ערנות גבוהה פי חמישה לחשיבות הקריאה אצל ילדים לעומת קבוצת הביקורת. זה התבטא בקריאה בקול רם כפעילות מועדפת על ידי הורים וילדים, וקריאת ספרים לפני השינה לילדים לפחות שישה לילות בשבוע. עוד הראו תוצאות המחקרים על קשר בין מעורבות בתכנית ושיפור במיומנויות שפה ולשון אצל הילדים.
"לממצא זה יש חשיבות רבה לאור העובדה שרמת השפה בתקופת טרום בית ספר מנבאת בצורה משמעותית הצלחה מאוחר יותר בקריאה", הוא אומר.
לדבריו, ספרים מהווים סמל של הצלחה בתרבות שלנו. "ההורים מגיבים בהתלהבות כאשר ילדיהם מגיבים בחיוב לתמונות בספרים. עבורם זה סימן ליכולת הלימודית של הילד. השימוש החוזר בספר נותן חיזוק למסר של רופא הילדים לגבי חשיבות הקריאה בקול רם עבור הילדים. אלה דורשים מהוריהם לקרוא להם, וכך כל המשפחה 'מתמכרת' לקריאה".
הספרים אמנם חשובים, אבל הצלחת התכנית קשורה גם לטכניקות הספציפיות של רופא הילדים לעידוד תהליך הקריאה: להראות לילד את הספר בביקור ולהדגים איך מקריאים אותו לילד; לברר עם ההורה האם הוא מקריא לילד ספרים בקול רם ולתצפת על הקשר בין ההורה לילד; לתת משוב לגבי הגישה של הילד לספר ולאופן השימוש של ההורה בספר; לעודד ולהסביר את החשיבות של קרוא וכתוב התחלתי, ולתעד את ההתערבות כחלק מהתיק הרפואי.
לפעילות הזו ישנם יתרונות נוספים מעבר לשיפור יכולת הקריאה והכתיבה: הקריאה המשותפת משפרת את הקשר בין ההורים והילדים ואף מפחיתה מתח הקשור להורות. העובדה שהרופא מעניק לילד ספר במתנה, תורמת גם לשיפור האווירה בביקור אצלו ולשיפור קשריו עם הילד.
 
24/1/2020 כ"ז טבת ה'תש"פ
ינואר 2020
א ב ג ד ה ו ש
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
אתר זה הינו חלק מפורטל גני הילדים  אתר הגננת - חיפוש גן ילדים, פעוטון וצהרון בסביבת מגוריך. כל המידע על גני ילדים, להורים ולגננות .      הוסף למועדפים ושתפ/י את חבריך ב-